Als je een webshop of website hebt, dan heb je vast en zeker al eens van linkbuilding gehoord. Backlinks zouden ervoor kunnen zorgen dat je online beter gevonden wordt, maar hoe werkt dit nu precies? Dit heeft allemaal met de Google zoekmachine te maken. Wie online op zoek gaat naar een dienst of product, gebruikt daar meestal deze zoekmachine voor. De zoekmachine heeft een algoritme dat op basis van meer dan 200 factoren bepaalt hoe hoog een website rankt. Backlinks zijn een belangrijke factor om te scoren in de Google zoekmachine. Door meer linkverwijzingen naar jouw online platform te creëren, is de kans groot dat je in de rankings van de Google zoekmachine zal stijgen.
Waarom hecht Google waarde aan backlinks?
Hoe komt het dat de Google zoekmachine zoveel waarde aan linkverwijzingen lijkt te hechten? Ook dat is relatief eenvoudig te verklaren! Wanneer er op een ander platform een backlink naar jouw webshop of website geplaatst wordt, betekent dit “kijk hier”. Een ander verwijst naar jouw platform omdat jij iets interessants, bijzonders en/of relevants aanbiedt. Dat kan informatie zijn, maar ook een dienst of een product. Hoe vaker er naar jouw online platform verwezen wordt, hoe meer het algoritme van Google het idee krijgt dat hier iets bijzonders te vinden is.
Beter ranken in de Google zoekmachine is essentieel
Ranken in de Google zoekmachine is ontzettend belangrijk voor een bedrijf dat zijn inkomsten voornamelijk online genereert. Ook voor alle andere bedrijven kan een hoge ranking in de zoekmachine echter zijn vruchten afwerpen. Wie kent de Google zoekmachine nou niet? In je eigen kennissenkring zullen er waarschijnlijk slechts een paar, of zelfs helemaal geen, mensen zijn die geen gebruik maken van de zoekmachine. Dat ook jouw doelgroep veel gebruik maakt van de zoekmachine is vrijwel zeker. Er wordt zelfs dagelijks gezocht op zoekwoorden die voor jou relevant zijn! Het enige dat je hoeft te doen, is beter ranken in de zoekmachine dan je concurrenten, bijvoorbeeld door middel van backlinks.
Toch is backlinks kopen niet altijd verstandig
Wellicht dat je inmiddels staat te springen om linkverwijzingen naar je website of webshop in te kopen. Toch is dit niet altijd de beste manier om backlinks te krijgen. Sterker nog, wanneer Google dit merkt, kan het averechts werken. Google vindt het immers belangrijk dat je een linkprofiel hebt dat op organische wijze tot stand is gekomen. Bovendien is het van belang dat merendeel van de linkverwijzingen afkomstig is van platforms die relevant en kwalitatief zijn. Bij het genereren van een backlink profiel komt meer kijken dan je denkt! Dat gaat zeker op wanneer je snel nieuwe linkverwijzingen wilt genereren en concurrenten voor wilt blijven.
Als backlinks kopen niet de oplossing is, hoe kun jij dan wel aan nieuwe kwalitatieve backlinks komen? Dat doe je het best door een SEO specialist met voldoende ervaring en kennis in te schakelen! Een specialist is in staat om jouw linkprofiel te verbeteren. Daarnaast kan een SEO bureau met voldoende kennis ook tal van andere factoren voor je optimaliseren.
Over de auteur